Marknadsföring via Internet

När Internet öppnades för kommersiell användning i början av 90-talet, fick marknadsförare världen över ett nytt reklammedium. Antalet hemsidor med företagspresentationer och reklam har sedan dess vuxit lavinartat. Användningen av "nätet" som marknadsföringskanal har många fördelar:

Aktuella uppgifter
Informationen kan snabbt ändras och därigenom hållas färsk.
Kostnadseffektivt
Kostnaden för annonsering på Internet är en bråkdel av traditionell annonsering och direktreklam. Det kostar inte heller mer för att man vänder sig till fler kunder. Annonsen är synlig dygnet runt under en lång tidsperiod.
Kunden väljer
En Internetannons kan utformas så att kunden själv kan söka och välja ut den information som han/hon är intresserad av. Det ger en bredd och ett djup som inte är möjligt i andra medier.
Statistiskt underlag
Exakta uppgifter om antalet annonsläsare kan erhållas för uppföljning.
Miljövänligt
Till skillnad från tryckt reklam förbrukas inget papper.
Kompletterar annonsering
Genom att hänvisa till information på Internet kan annonsutrymme i andra medier minskas.

Annonsering via egen hemsida

Det vanligaste sättet att annonsera på Internet är att lägga upp en egen hemsida med information om det egna företaget eller produkten. Många företag bygger sina hemsidor själva. Detta är relativt enkelt att åstadkomma, men det gäller att inte underskatta vikten av en bra utforming.

Varje hemsida får en egen adress som måste göras känd för att kunden ska kunna hitta annonsen. Antalet hemsidor ökar dramatiskt och det kan därför vara svårt att synas i mängden. Vissa allmänna sökfunktioner finns på Internet men behovet av en gemensam ”inkörsport” är påtagligt.


informus konferensdatabas

informus vänder sig direkt till konferensköparna och är därigenom en naturlig inkörsport.

Annonsering i informus konferensdatabas ger flera fördelar:

Anpassad sökning
informus erbjuder sökmöjligheter som är speciellt anpassade för konferensköparens behov.
Samlad branschinformation
Konferensdatabasen innehåller ett samlat utbud av Sveriges konferenskapacitet, och är enligt branschorganisationen SHR ett positivt initiativ.
Profilering
Anläggningens speciella egenskaper kan framhävas och är åtkomliga för sökning.
Utgångsläge för egen hemsida
De anläggningar som har eller planerar en egen hemsida använder informus konferensdatabas som startpunkt. När anläggningen har hittats vid en sökning visas en länk till dess hemsida.
informus egen marknadsföring
Vi arbetar aktivt med att sprida information om informus konferensdatabas genom direktreklam, annonsering, pressreleaser och personliga kontakter.